TV

måndag, april 27

Har haft en väääldigt annorlunda dag idag. Först av allt, jag har inte varit i skolan idag. Jag har varit i Tammerfors. Jag har varit på teven. Några av er är säkert väldigt förvirrade nu. Så, låt oss spola tillbaka i tiden...

För några månader sedan var jag och några av mina vänner med i en filmtävling. Vi gjorde två egna kortfilmer och anmälde oss. Sen kom vi vidare till finalen. Vi var med i den här tävlingen förra året och förra förra året. Men skillnaden är att den här tävlingen har vuxit massor under de här åren. Det här året är den redan så stor att de ordnade en hel gala för finalisterna. Så alla som kom till finalen fick åka in till Tammerfors till Mediapolis gratis och vara med i deras gala. Och det var alltså idag. Så nu spolar vi fram i tiden igen, till ungefär klockan 9 på morgonen idag.

Klockan 9 befann jag mig på tågstationen med min pappa. Jag, min pappa och en av de andra från vårt filmteam var de som for iväg till Tammerfors idag. Hade med mig finare kläder och smink, men jag var klädd i sköna leggings under den 1,5 timmar långa tågresan.


I tåget satt vi och pratade, läste läxor och tittade ut på olika delar av Finland.


När vi var framme i Mediapolis klockan 12 väntade vi i lobbyn. Måste säga att jag är väldigt besviken på kommunikationen där. Det var helt annorlunda än Yle i Böle. De var så stereotypiskt finska som det bara går. Vi kom alltså t.o.m. lite tidigt, och sen satt vi och väntade i 40 minuter. Vi frågade typen som satt i lobbyn om vart vi skulle gå och hon sa att vi skulle vänta. Men när vi alltså hade väntat i 40 min kommer en arg gammal tant och säger att vi borde har varit inne i studion och lyssnat på dagens brief redan. Så när vi kommer in dit är det redan för sent, vi missade typ all information. Sen säger hon "alla har väl ätit redan?" men det hade vi inte. Och dessutom hade hon slarvat bort lunchlapparna och gick och yrade omkring. Vi fick 30 minuter på oss att äta varav det inte fanns någon vegetarisk mat i 25 minuter. Sen ska vi bli sminkade och få håret fixat i tur och ordning och det är också helt sent och tidtabellerna är helt fel. En man skyller hela tiden på "filmbranschen"; "nu är vi sena, men såhär är filmbranschen", "allt är helt råddigt, men såhär är filmbranschen". Han valde helt tydligt fel bransch.

Sminket var i alla fall ganska coolt, fick två typer som fixade mig och det var ett stort rum med en megaspegel och massor av stolar och smink.


Kan tyvärr inte säga hur det gick i tävlingen, men ni får se på TV2 klockan 9 på lördagen för att se.


Efteråt åt vi på ett cafe.


Cafet hade en supersöt logo.


När jag kom hem ösregnade det så jag kunde inte hoppa på trampolinen (har ju glömt bort att berätta om den herregud, jag har spenderat typ all min fritid på den de senaste dagarna) och jag har massor av läxor att ta itu med. 
Nu har vi spolat tillbaka till nutiden. Så ja, det har varit en väldigt annorlunda dag. Jag har fått se Tammerfors, vara bakom kulisserna av ett tv-program, varit med om stressade människor som inte fixar något, sett hur olika Yle på Mediapolis är än Yle i Böle och jaa... Men nu ska jag äta choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar