PÅSKLOVET

tisdag, april 7

Påsklovet tog slut för en timme sedan, och det har hänt så otroligt mycket. Fyra dagar alldeles packade av program. Men det har varit roligt. Nu ska jag försöka återuppliva mitt påsklov med hjälp av bilder från min telefon (från när min telefon inte var död, vilket den är 98 % av tiden, iphone ftw).

VARNING! Detta inlägg innehåller massor av bilder på god mat!

Jag räknar det som att påsklovet började på torsdag kväll, när skolan tog slut. Skolan var annars en väldigt chill dag för mig, bara ett matematikprov (som förresten gick skit) och sedan var jag fri. Fri från allt i fyra dagar. 

Träffade Julia i stan. Jag skulle hämta några saker jag köpt på en instagram kirppis (secondhand), så vi passade på att träffas, och att bara gå runt i butiker. Tittade lite på H&M x Coachella kollektionen, fastnade i en klänning och sånt.

På fredagen var min farfar och hans fru här. Vi åt glass med jordgubbar och det var såå gott.

Vi skulle äta mignon ägg, som alltid på påsken, och då kom jag ihåg en tradition som vi hade när jag var liten, att måla på påskäggen. Så jag tog fram mina sharpies och började skissa.

På kvällen hade jag lovat mina vänner att ha en movie night. Så jag tog bussen iväg till andra delen av Esbo och gick till ett litet scout-mötes-ställe där vi brukar ha våra movie nights. Katie hade tagit med mikropopcorn men det fanns ingen mikrovågsugn, så vi försökte vara kreativa och använda en trangia till att "steka" popcorn. Nej säger jag bara. Pröva inte detta hemma. Speciellt inte om du får tändarvätska på popcornen i misstag. Även om det ösregnar.

På kvällen såg vi sedan på skräckfilmen Ouija. Helt bra var den nog. Sen försökte vi hålla kvar den där skräckfilms-"spiriten" genom att smyga upp på taket med ljus och tända dom i någon slags satanistisk cirkel.

Jag vet inte om vi lyckades väcka några andar, men vi lyckades i alla fall väcka de som bodde i huset under taket. 

När jag kom hem den kvällen (natten) såg mitt rum riktigt mysigt ut. Det är såhär jag vill ha det. Netflix + mat + mitt rum = ideal natt. Är en riktig kvällsmänniska så på kvällen kan jag vara vaken hur länge som helst i mitt rum och se på filmer.

Nästa dag väckte min mamma mig och sa att våra familjevänner kommer om en timme och ska stanna här hela dagen och bli övernatten. Först fick man ju en liten shock, liksom, jag hade ju mina egna planer för dagen, men sen fick jag bara leva med det. När de sen kom for vi till Sello, åt lunch på picnic och jaa... gjorde normala saker. Fast inget är riktigt normalt med de här människorna. Till och med att köpa mat är onormalt med dem. Men det är kul.

Efter en lång dag av allt möjligt som jag inte ens kommer ihåg nu så for vi på middag till mina kusiner, med våra familjevänner. De hade god mat och vi såg på Paddington. Don't judge.

Senare på kvällen gick vi hem och vi alla såg på Interstellar. Våra kusiner hade hyrt den och jag lånade den av dem. Våra familjevänner hade sett sen men tyckte inte om den, så jag sa till dem att vi skulle  se den tillsammans och jag skulle få dem att tycka om den. Så vi såg på den. Jag vet inte om de började tycka om den något mer, men i alla fall tyckte Tilda om den och det är tillräckligt för mig.

Glömde säga att före vi kom hem och såg på Interstellar så hade min moster gjort världens godaste choklad fondue åt oss. Det var sååå gott. Hon hade använt ett kilo choklad till det, så vi alla åt helt massor av choklad. Se på Lexie i den här bilden.

På tal om Lexie så har den av någon anledning sett ut som en nallebjörn hela påsklovet. Så söt. 

På söndagen for våra familjevänner hem. Jag använde morgonen till att sortera kläder som jag inte mera vill ha, se på mängderna av kläder. Kände mig ganska dålig p.g.a. det.

Men det som fick mig att känna mig bättre var att jag gick och delade ut typ hundratals reklamblad för en av våra familjevänner som ställer upp i riksdagsvalet. Och sedan gick jag och Tilda och hämtade naan bröd till lunch från vår bästa nepalesiska restaurang. Det här var typ konversationen i restaurangen:

"Hiii, we'd like two naan breads to go"
"Okay, two naan bread"
*trycker in på maskinen*
"Okay, 3 euros please"
*jag räcker över pengarna*
"Actually it is 4 euros, but you pay 3 euros, I give you discount" 
*stort smile*

Okej tänk allt som mannen sa med en tjock nepalesisk (som indisk) accent. Alltså det var så sött, och så snällt. Och brödet var så gott. 

Sedan träffade jag Linda, som jag inte sett på ett tag. Vi gick runt, gick till butiken och sedan hem till mig, och pratade. Alltid när vi ses så catchar vi up, vi pratar om allt som har hänt och sånt. Så det var kul. 

Klockan var redan sju på kvällen så jag packade och gjorde mig klar för att fara övernatten till Julia. Vi upptäckte ett nytt tv program på yle arenan som heter Au Pairit Los Angelesissa, så det satt vi och såg på varendaste en episod av och skrattade tills vi inte fick luft mera. När klockan var typ tre på natten hade vi sett allt och gick i säng.

Vaknade på måndagen hos Julia och skyndade mig iväg. Skulle träffa Katie och Katri klockan 12. Hur jag än försökte så hann jag inte, och jag lyckades missa alla mina bussar. Men men, jag fick skjuts till sist så allt var bra. Vi träffades i Kmarket och hade picnic på taket och åt lunch. Vi hade nämligen gjort en bucket list med saker att få gjort den dagen, och att ha picnic på ett tak var en av sakerna på listan.

Här är hela listan, in all its glory. Vissa saker gjorde vi inte, men det mesta gjorde vi nog.

Svar: ja, du tittar på en bild av Katie och en skinkbit som hänger i ett träd. Katie tyckte att det skulle vara roligt att säga att hon hade lagat en wrap med tofu åt mig som egentligen hade skinka i sig. Jag är en vegetarian. Så nej, skinkan fick bli dekoration istället.

En sak på listan måste jag faktiskt berätta om, polar swimming. Vi simmade i vattnet. Vi tog årets första dopp. I APRIL. Det var det sjukaste jag någonsin har gjort. Vi hade en frysbox med en trangia, marshmallows och handdukar. Och vi skulle simma till en liten ö och ta frysboxen med, för frysboxar flyter ju. Så efter att ha typ dött på vägen till ön för att det var så j*vla kallt kommer vi fram till ön med vår frysbox och märker att den har läckt. Tändstickorna är våta så vi kunde inte göra upp en eld och grilla marshmallows. Handdukarna var våta. Där står vi, i typ bara underkläder, på en liten ö och fryser ihjäl. Och just det, min telefon var i frysboxen. Den blev våt och slutade fungera ett tag, men den är okej nu. Hela historien slutade med att vi alla frös så mycket att vi tappade känseln så vi märkte inte när vi ALLA skar oss på något vasst och började blöda. Och ingen av oss vill någonsin göra det här igen.

Resten av dagen fortsatte vi med bucket listen, och hamnade i många roliga situationer som jag önskar att jag skulle kunna berätta för er nu, men det börjar bli sent och jag har skola imorgon.

Orsaken till att jag skrev det här inlägget var att jag ville ge er en inblick i mitt liv, in i minsta detalj. Okej det här var verkligen inte allt som hände under påsklovet, men jag försökte skriva så mycket som möjligt
 om det fast klockan är två på natten och mina tummar krampar. Ville också säga att jag är otroligt otroligt otroligt glad för jag kom till finalen i hela TVÅ kategorier i Finlands största filmtävling för barn och ungdomar. Är helt otroligt lycklig, fick veta  detta idag. Det här innebär att mina filmer kommer i tv:n och att jag blir inbjuden till någon gala, men jag vet inte så mycket om det här ännu.

Tillsist tänkte jag bara säga att nu börjar sista perioden, period fem. Trodde aldrig att jag skulle klara mig levande genom fjärde perioden så faktumet att jag gjorde det bevisar ju att mirakel kan ske. Men nu i femte perioden ska vi alla ge det sista vi har och kämpa ända ut, för sedan kommer den så otroligt efterlängtade sommaren. Jag vet att vi alla kan klara det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar