SAVONA & ROM

tisdag, april 7

Sista destinationen på kryssningen var Savona. Savona är en liten och ganska okänd stad i Italien. Det regnade hela tiden när vi var där, så det var lite svårt att få en bra bild av staden. Men sen satte vi oss ner på ett café och jag åt det godaste focaccia-brödet jag NÅGONSIN har ätit. Men vi satt där, använde wifi och funderade på vad vi skulle göra, och sen hittade jag ett köpcenter ganska i närheten. Så vi hittade det i regnet, och kunde äntligen komma in och värma oss. Där fanns seriöst den största matbutiken ever, alltså det var ett absolut lokalt köpcenter, inga turister på flera kilometer syntes till. Vi riktigt shoppade loss i den där matbutiken, försökte prata engelska med en italienare som sålde nutella (det slutade med att vi båda bara stod där och skrattade åt att ingen förstod något) och tittade på konstiga italienska grejer. Tydligen är påsken helt jättestor i Italien, eller man köper gigantiska påskägg med olika filmkaraktärer på. Det fanns typ två hela korridorer med 50 cm stora påskägg.

Sååå regnigt...


Korridorer av påskgodis.

Såå mycket nutella.

Här är restaurangen där vi åt varje kväll på båten. Saknar det lite nu när jag ser på bilder. Vi hade tre stora bord där vi alla satt och bytte platser runt i borden varje dag.

Morgonen som vi lämnade båten. Som också var den första riktigt varma dagen.

Vi tog tåget från Civitavecchia till Rom, som tog kanske en timme. Men det var intressant att sitta där i övre våningen av tåget och bara se ut genom fönstret, på hur landskapet ändrades, hur det blev mindre palmer och mera hus hela tiden.

hehehehehe. Jag var törstig.

En kyrka som vi gick in i.

Tog inga bilder efter det här, men vi for bara till flygplatsen, väntade där i några timmar och åkte hem. Jag är väldigt besviken i allmänhet på bilderna jag tog på resan, men jag antar att det var mera en leva-i-stunden-resa än en ta-foton-varenda-sekund-resa. Hoppas ni ändå har tyckt att det har varit lite kul att se på mina bilder fast de inte är särskilt många, planerade eller färgglada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar