VAD SOM HÄNDER SOMMAREN 2015

torsdag, februari 12

Har nämnt det ett par gånger redan, men jag tänkte dedikera ett helt inlägg till att förklara vad jag ska göra den här sommaren. Den här sommaren ska jag göra något jag har drömt om i flera år, nästan så länge jag kan minnas, jag ska åka till Kalifornien på språkresa. Ända sen jag var mindre har jag alltid drömt om att åka till Kalifornien, jag har t.om. velat flytta dit. Har pratat med mina föräldrar såå många gånger om att jag skulle vilja fara dit, och de har alltid sagt att vi får se hur det blir senare. Men nu är jag redan 16 år och det är ganska säkert att jag aldrig kommer att fara dit med familjen, p.g.a. tidsbrist och ekonomi. MEN däremot kan jag fara dit själv, utan dem.

Den originella planen var att jag skulle fara dit tillsammans med min bästa vän Julia, men av olika skäl så kunde hon inte sen heller. Mina föräldrar och min farfar och hans fru hade redan gett mig en språkresa i julklapp när Julia sa att hon inte kunde följa med, så jag tänkte att det vore onödigt att slösa en chans som det här som säkerligen bara kommer en gång i livet bara för att man inte får sin bästa vän med sig. Så jag bestämde mig för att fara ensam.

Som ni vet älskar jag surfing, har varit obsessed med det i flera år. EF som jag reser med hade en special-språkresa med bara surfing i 3 veckor i just Kalifornien. Den tyckte jag verkade som perfekt för mig, men när jag for på ett EF infomöte berättade de att den inte är en valmöjlighet mera eftersom inte tillräckligt med människor hade valt den. Så det blir en vanlig språkresa för mig.


Tänkte svara på några frågor om språkresan.

När är din språkresa?
Åker den 2:a juli och kommer tillbaka 29:e juli, så är alltså borta exakt 4 veckor, eller hela juli egentligen. Skulle egentligen ta bara 3 veckor, men det var något erbjudande som vi fick för att vi var på det där EF infomötet som gjorde att 4 veckor var mycket billigare än 3 veckor.

Var kommer du bo?
Kommer att bo hos en värdfamilj med 3 andra typer från 3 andra länder (värdfamiljerna i USA vill inte ha två från samma land). Man kunde välja mellan värdfamilj och campus, och fastän campus låter jätte lockande valde jag värdfamilj för att få den fulla kulturupplevelsen. Och då har man ju en "familj" att vända sig till och som kan förklara hur saker fungerar eftersom de bor där och vet. Och så lagar de mat åt en. Har vänner som har varit på språkresa och de älskade sin värdfamilj. Var exakt jag bor vet jag inte ännu, jag är inte ens säker på var i Kalifornien, men jag tror nog att det är i Los Angeles.

Vad gör man på en språkresa?
Vi kommer ha 4 x 40 minuters lektioner 5 dagar i veckan. Det är inte så farligt, det kommer finnas gott om fritid. Och på lektionerna kommer vi vara indelade i 5 olika klasser, beroende på ens nivå av engelska. På fritiden kan man göra utflykter till t.ex. Universal Studios, Hollywood, Disney Land, San Diego, Six Flags osv. Och vi kommer tydligen ha typ EF Discos och sånt också.



Varför Kalifornien?
Det här är en fråga som många har undrat över, varför inte t.ex. Florida eller kanske till och med något annat land som t.ex. Frankrike där jag verkligen skulle ha nytta av att lära mig ett språk? Och sånt som människor också frågar är "Varför nu? Varför väntar du inte ett år till tills du fyller 18 och far på egen hand?". Jag ska försöka lista upp svaren på båda dessa frågor här.
1. Surfing. En av de största orsakerna till att jag valde Kalifornien. Surfkulturen där är en av de mest kända surfkulturerna och där finns alltid vågor. Hoppas att jag kan surfa åtminstone lite medan jag är där.
2. Kalifornien är USA's mest befolkade stat. De flesta stjärnorna bor där, många youtubers flyttar dit hela tiden och det känns som att det är lite av en mötesplats för människor från hela världen. Och såklart jag vill vara med om det och förstå what all the fuzz is about och varför alla flockas dit.
3. Framtiden. När jag har googlat på universitet har jag mest googlat på universitet i Kalifornien eftersom att de verkar passande för mig. Det här är en orsak till att jag vill fara dit så fort som möjligt, jag vill se hurdant där är, om det passar mig och om det är en plats jag vill studera på, så att om jag tycker att det inte passar så har jag tid att tänka om inför framtiden.
4. En till orsak till att jag vill fara nu är att det är sista sommaren före jag är 18. Fyller i början av sommaren, så praktiskt taget hela den här sommaren kommer jag vara 17. Vill hinna uppleva så mycket som möjligt före jag blir 18, hinna växa upp och mogna till, se världen på egen hand.
5. Det här kommer vara sommaren före IB börjar påriktigt. Och av vad jag har hört så vill man inte planera något stort efter att IB har börjat, eftersom det troligen kommer ta över ens liv. Nästa sommar kommer ja ha en Extended Essay att fundera på. Så sista sommaren av frihet vill jag spendera på bästa möjliga sätt.

Känner du någon som åker på samma resa?
Jag vet inte direkt om man kalla det känna men... När man bokar en språkresa får man ett konto på en sida som heter MyEF som är lite som facebook för såna som åker på språkresa. Man laddar upp bilder på sig, skickar friend requests, berättar om sig själv och fyller i en Host Family Application. Via MyEF kom jag till en facebook grupp för alla som åker till Kalifornien den här sommaren, och där har jag pratat lite med många olika personer, och börjat chatta med några. Så man kan säga så att jag vet lite vem som kommer, men jag känner inte direkt dem ännu.

Varför språkresa? Varför inte någon annan slags resa, t.ex. au pair?
Vi pratade mycket om det här i familjen, jag försökte titta på olika sorters resor som skulle vara billigare, och vi frågade familjebekanta som har bekanta i Kalifornien om de skulle behöva au pairs. Men mina föräldrar tyckte sist och slutligen att när det nu ändå gäller andra sidan jorden, och jag är bara 16 år så är det nog säkrast att åka på en språkresa där det finns erfarna vuxna med en typ 24/7. Och Kalifornien är ju inte så tryggt heller, som min pappa sa, om man åker till fel metrostation kan man bli skjuten. Och när det gäller priset så är det här inte egentligen ens dyrare än andra alternativ, eftersom flygbiljetterna är inkluderade i priset.

Är du nervös?
Ja, jag är lite nervös, men jag har på känn att det här kommer att bli helt otroligt roligt och en helt ny upplevelse för mig, så jag längtar något ENORMT. Sommar 2015 här kommer jag! 😱 🎉


Sist, men inte minst, jag har gått med på att vara en EF Ambassadör, alltså kommer jag skriva allt om den här resan här på bloggen för att promotea EF. Gå gärna in på den här länken och beställ en broschyr om ni är intresserade, och hjälp mig samla poäng!


OM NI HAR MERA FRÅGOR ATT FRÅGA, SNÄLLA KOMMENTERA HÄR NERE ▼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar