SWEDEN

måndag, februari 23

Nu kommer lite bilder från Sverigeresan. Jag var alltså i Stockholm i 4 dagar, vi bodde på air bnb eftersom det är det absolut billigaste alternativet för en familj med fyra personer. Vi var där för att hälsa på vår lilla kusin Rufus och såklart för att shoppa lite också. Kom hem ca 11-12 igår/inatt och jag längtar tillbaka till Stockholm så mycket, har ingen skolmotivation alls just nu.

Första bilden är bara från flygplatsen, hade sovit med flätor och tyckte att mitt hår var ganska fint, älskar vågigt hår, framför allt beachy waves. Vi var på flygplatsen någon gång 9 på morgonen.

Så fort vi kom fram sökte vi upp någon plats att äta lunch på. Det blev favoriten Taco Bar, mexikansk mat har en stor plats i mitt hjärta. Tog quesadillas och en lemonad.


Blev massor av tunnelbaneåkning som vanligt. När vi reser är det mest tunnelbana som vi alltid åker, men det har jag ingenting emot eftersom jag älskar tunnelbanor, och de är så lätta att förstå sig på och att hitta till platser med.


Gatorna i Gamla Stan är så mysiga, älskar att gå där och se på människor, små söta butiker och hemtrevliga cafén.

Just i Gamla Stan råkade jag hitta Bubbies, som jag ville testa redan förra gången jag var i Stockholm men fick aldrig tid. Bubbies är glass med mochi risdeg på, och de är från Hawaii ursprungligen. Finns i olika smaker. Jag smakade på vitchokladglass med hallon risdeg runt och mangoglass med mango risdeg runt. Vitchoklad-hallon var jättegod, rekommenderar den starkt, men mango var sådär mehh.

Eftersom vi reste med våra föräldrar så ville de ju såklart att vi skulle gå på åtminstone ett museum. Så det blev modernaa museet, där Louise Bourgeuois (kanske stavade det fel?) hade utställning. Ganska imponerande måste jag faktiskt erkänna, fast jag inte tycker så mycket om museum vanligtvis. Hon hade skulpterat en massa skulpturer och dessutom sytt ihop en massa skulpturer som föreställde människor och hade använt otroligt många tygbitar för att forma ansikten och kroppar rätt.

En dag åt vi lunch på vår standard amerikanska restaurang i ändan av Kungsvägen, nära Brandy. För det passar så bra när man har gått och shoppat längs den vägen att sedan gå och äta där. Och deras pommes frites är to die for (smakar som Carol's pommes frites, om någon minns det stället), kycklingburgaren är också säkert den bästa hamburgaren jag någonsin ätit.

ÄÄÄÄH! Ser ni den här glassen? Typ dog när jag såg den. Första gången jag såg den köpte jag den inte eftersom vi var ute på stan och gick, sen försökte jag hitta den i alla affärer men den fanns ingenstans. Måste tillsist bara gå tillbaka till den Pressbyrån där jag först såg den, eftersom det verkade vara det ända stället där den fanns. Tänk dig en riktigt lös och mjuk kanelbulledeg med mycket kanel och sen tänk dig det som en glass. Alltså seriöst, 10/10, en av de bästa Ben & Jerry's glassarna någonsin.

Biblioteksgatan. Älskar den gatan. För där finns Sephora och Urban Outfitters. Finns inte ord för hur mycket jag älskar att gå runt i UO och bara titta på saker, kläder, böcker och muggar och allt var de har där. Finns alltid så fina adidas och Nike kläder, så fina muggar, Levi's shorts, Calvin Klein, roliga och söta böcker, polaroidkameror och LP skivor. Seriöst, önskar att mitt liv kunde vara en UO butik.

Om ni läser en massa svenska bloggar så har ni helt bombsäkert hört om årets nyhet, semlewrapen. Det var ett litet bageri som ligger nästan utanför Stockholm som heter Tössebageriet där någon tydligen hade screwat up degen till tortillabröd (eller det är iaf vad jag hörde) och sen kommit på att rädda det genom att sätta mandelmassa och vispgrädde in i det och göra det till en semlewrap. Sen bara råkade det bli en succé och första dagen som de öppnade vad kööerna typ 3 timmar långa, alla ville smaka på en semlewrap. Alltså de är så ootroligt hypade. Vi tog tunnelbanan ut dit, och gick till Tösse, och fastän det var några dagar efter fastlagstidagen så var hela caféet helt fullt och man måste ta könummer. Vi köpte en wrap åt alla och gick ut för att äta dem. Hmm. Ärligt talat förstår jag inte vad hypen handlade om, brödet var mycket torrare än jag trodde, och det var inget speciellt med de här. Kunde inte ens äta hela eftersom all grädde fick mig att må illa. Nåjo, helt okej var den väl.

Kom in till Sergels torg just när The Foo skulle uppträda där, och hela torget och området runt omkring var fullt av tonårstjejer klädda i djur-onesies. Är inget The Foo fan direkt, så vi gick nu bara där ifrån och lyssnade inte ens på deras uppträdande, hahah.

Tilda provade många många Nike skor under resan. Måste gå runt i så många skobutiker och bara dregla över alla fina Roshe Runs och andra skor.

Ahmahgawd. Lunchade på Joe & the Juice Bar, hade aldrig prövat deras sandwiches förut, och asså aah perfection. Brödet var typ knaprigt och en blandning mellan rågbröd och knäckebröd, och inuti var det avocado, mozzarella ost och tomatskivor. Såå gott, och dessutom hälsosamt.

Balkongen i vår air bnb lägenhet. Bodde på Söder, eftersom det är där vår kusin bor. Älskar Södern i Stockholm, det är inte lika stort som city men där finns typ alla butiker man behöver och många fina hotell och restauranger.

Min lilla söta kusin Rufus som vi for dit för att hälsa på. Han har blivit så stor, och pratar så mycket nu. Han härmar allt som man säger till honom, och han går som en liten pingvin. Så otroligt söt.

Åt detta på Espresso House. Såå gott, men ärligt talat var jag ganska trött på allt sött vid det här laget. För hade ätit hälsosamt före den här resan, men sen i Stockholm åt jag typ allt sött jag bara kunde hitta, och till sist mådde jag bara så dåligt och väntade på att komma hem och börja äta hälsosamt igen.

Den sista kvällen åt vi igen på Taco Bar, sen tog vi en taxi till Arlanda. Såhär såg det ut utanför fönstret, det var en väldigt vacker kväll.

Tog den här bilden snabbt ut genom taxifönstret när vi åkte med hård fart. Ville bara fånga månen och den här creepyga kyrkan.

En sista bild från taxin.

Tillbaka i Finland och såklart snöade det otroligt mycket. Typiskt komma-hem-från-resa väder. Att vänta på flygplatsen i över 2 timmar var typ tortyr. Det var ju en söndag när vi for hem och allt i Stockholm var stängt, så vi tänkte att vi kunde fara lite tidigare till flygplatsen för att typ gå i VS och äta där, men nää. För vi skulle till Terminal 2. Jag bara tipsar er, om ni någon gång ska från Terminal 2 på Arlanda, kom INTE tidigt, kom typ så sent som det bara går. Där finns inget att göra. Terminal 2 är typ en avstängd liten del, man kommer inte till Sky City därifrån, utan det är säkerhetskontroller emellan, och där finns en Tax Free, några cafén, en kiosk och en Starbucks. Alltså inget att göra i två timmar. Jag och Tilda bara gick runt, doftade på ALLA parfymer seriöst, använde våra sista kronor för en ganska äcklig Starbucks varm choklad bara för att få sitta ner och titta på något på Tildas iPad, och sen resten till Rädda Barnen som hade en stor låda med pengar dit man kunde donera.


Det var i alla fall min Sverigeresa i bilder (och ord). När jag kom tillbaka till skolan fick jag en liten chock eftersom jag hade glömt att läsa en svenska bok, välja en finska bok och samla ihop engelska dikter. Plus att vi måste börja tänka på subject choices. Gääää. Och en lab report tills onsdagen och finska föredrag. Plus att jag köpte 4 böcker i Sverige som jag ska hinna läsa. Vill ha ledigt igen. Som tur är det bara 3 veckor tills nästa resa.






1 kommentar: