TEST WEEK WITH THE HELP OF YOUTUBE

måndag, mars 30

När jag har provvecka, eller egentligen inte bara då utan alltid när jag har haft prov i hela mitt liv, så tenderar jag att lämna allt till sista kvällen. Jag har aldrig klarat av att sitta ner flera dagar i förhand och bara läsa en massa termer och teorier. Istället sitter jag alltid kvällen före och bara präntar in allt i mitt huvud. Och det har fungerat bra för mig hittills. Ändå problemet är det att allt bara fastnar i mitt korttidsminne dvs. jag har ingen aning nu mera om vad vi höll på med i historian eller kemin på åttan, men den dagen vi hade de provena hade jag huvudet fullt med fakta som en wikipediasida. Nu i högstadiet när vi har provveckor är det lite samma sak. Problemet är bara det att det har blivit värre, nu klarar jag inte ens av att läsa kvällen före, utan jag gör det typ morgonen före eller inte alls. Jag bara procrastinatear så otroligt mycket. Men nu har jag kommit på en lösning. För om det är något jag kan så är det att se på videos. Så jag har börjat läsa på prov med hjälp av videos. Imorgon har jag prov i Art History och den här videon ser jag på för tillfället:


Alltså ni vet seriöst inte hur mycket jag uppskattar det när någon tar sig tiden att göra en youtube video om något jag behöver för skolan OCH gör den relativt kort OCH slänger i lite humor. Det är att hitta såna videos som gör mig glad och hjälper mig när det gäller provveckor.

T.ex. för biologi använder jag Crash Course Biology som dras av John Greens bror Hank Green. Han är ganska bra på att förklara, men går inte in i så mycket detalj. Sen har jag ju ingen aning om hur mycket nytta ni har av honom om ni går i en svensk skola, jag vet inte vad alla termer är på svenska och om de är lika de engelska termerna.

För fysik använder jag khan academy massor. Khan academy är en hel hemsida där man registrera sig och samla poäng och det är för många olika ämnen. Tycker bara att khan academys introvideo här ovanför är såå inspirational, se på den <3

För franska använder jag många olika youtubers, t.ex. igår när jag övade franska och behövde veta om COI/COD/en/y använde jag imagiers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar