COSTA FASCINOSA

tisdag, mars 24

Nu är jag tillbaka hemma efter en veckas kryssning! Kom hem idag, tisdag natt, klockan typ 1 på natten. Var ändå tvungen att fara till skolan trots att jag har varit sjuk i några dagar. Hela dagen har känts som en dröm. Eller jag är inte säker om hela resan känns som en dröm eller om det känns som en dröm att vara tillbaka. Någondera känns overkligt, antingen for jag aldrig iväg eller så har jag varit borta i evigheter. Har så mycket att berätta, och har haft så mycket att berätta i skolan idag även om det alltid är så att det är tråkigt för andra människor att höra om ens resor.

Eftersom ni är mina bloggläsare antar jag att ni på något sätt är intresserade av mitt liv, så jag kan väl berätta en del åt er. Med hjälp av bilder såklart.

Vaknade 4 en måndagsmorgon i mitten av mars. Det var bara att dra iväg till flygplatsen. På vägen dit gick solen upp och allt var vackert och fint och magiskt.

Vad är det första man gör när man kommer in på Helsinki-Vantaa airport? Man söker såklart upp sitt flyg på den stora tavlan. Även om man redan vet allt som står här så söker man ändå upp sitt flyg på den här tavlan, för stämningens skull. Och jag och min syster har det lite som en tradition att fota den också. 7:30 ROME är vårt flyg.

Helsingfors lilla flygplan som man börjar känna som sin egen bakficka. På flygplatsen träffade vi min farfar och hans fru. Det var alltså hans frus födelsedag som vi skulle fira på den här kryssningen, så vi åkte med hela hennes släkt, som är min så kallade styvsläkt.

Soluppgången igen, den här gången genom fönstret i den lilla gången som tar en till flygplanet.

Framme i Rom.

Rom är ju inte vid kusten, så vi måste ta en taxi till hamnstaden Civitavecchia för att komma till båten.

Första synen av vår hytt som vi skulle komma att tillbringa veckan i. Hemtrevlig och supermjuk säng.

Dörren till någon annans hytt stod öppen så jag passade på att fota havet genom det.

Här är det översta däcket på vår båt, Costa Fascinosa, men här hade det regnat så allt var halt.

Det här var en typisk lunch i båtens buffé. Maten var gratis, man fick äta hur mycket man ville. De hade typ 5 olika efterrätter varje dag, pizza, focaccia, korv, hamburgare, pommes frites, kött, frukter och ungefär allt man kan önska sig.

Det här var bara första delen med bilder från resan. I nästa inlägg kommer bilder från dag 2. Måste säga att jag tog förvånansvärt några bilder på den här resan. Brukar alltid ta ungefär 2000 bilder på resor, men nu tog jag bara 600. Det finns alla möjliga orsaker, som jag kan gå in på senare, men det var ju lite synd.

Annars måste jag bara säga att den här resan var så underbar! Vädret var ju lite sådär, det var ofta kallt och ibland regnigt, men annars var resan jättebra. Jag är så tacksam för att jag fick fara på den och lära känna alla dessa nya människor. De är ju inte min släkt, utan min styvsläkt, så fast man först kände sig lite utomstående så var alla jättesnälla och hela resan var trevlig. Har längtat så otroligt mycket tillbaka idag. Att ställa sig i en kö med finsktalande människor och säga "moi" till flygvärdinnan kändes som tortyr, och hela dagen idag har man känt sig lite deppig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar