THE IB PROGRAMME

fredag, januari 2



Fick dessa kommentarer för några dagar sedan och nu ska jag äntligen svara på dem! :)
Okej först börjar jag med att förklara det att IB är ett internationellt program som finns över hela världen och man utgår från samma kursplan på alla ställen. IB är två år långt, men i Finland har vi en lag som säger att upper secondary school (=gymnasium) måste vara tre år. Därför går man först ett förberedningsår, det heter Pre DP (pre diploma programme tror jag att det står för), och ibland kallas det Pre IB. Om du söker hit så söker du alltså till Pre DP året, så du kommer inte automatiskt in i IB programmet (du måste komma igenom alla ämnen). Under Pre DP året kommer du att ha alla ämnen och prova på allt, det vill säga Engelska, Svenska A (antar jag, om du är svenskspråkig), Finska B (antar jag också), Spanska eller Franska (om du har haft det tidigare och vill ha det, du väljer vid inträdesprovet), Fysik, Kemi, Biologi, Historia, Ekonomi, Matematik (HL eller SL du väljer själv vid inträdesprovet tror jag), TOK och sen kommer man ha lite CAS tror jag.
Sen inför nästa läsår, IB1 ska man välja 6 ämnen + TOK, så 3 Higher Level och 3 Standard Level. De här ämnena är de ända ämnena man kommer ha resten av IB. Det här ska jag göra nu snart efter att skolan har börjat, typ runt den tid som ni väljer skola.
De tre naturvetenskaperna, Fysik, Kemi och Biologi kan man ta extra kurser av. För att ta dom i IB måste man ta alla extra kurser för det ämnet. Jag har valt extra biologi och en extra fysik kurs. Jag kanske ännu tar kemi, vet inte.
I Pre DP har man också en gymnastik kurs, en musik kurs och en bildkonst kurs, men de här kan man inte välja för nästa år, förutom att man tydligen kan göra en Art Diploma på fritiden.
Jag vet inte om jag behöver berätta något om de här ämnena, de flesta är ju vanliga, men jag kan berätta kort.
Engelska - hittills mest att analysera och presentationer
Svenska - läser, analyserar, skriver en massa
Finska - grammatik för NYBÖRJARE (alltså seriöst, vi är på så olika nivåer i Finnish B, vissa kan inget och vissa kan finska nästan flytande
Franska - huj
Fysik - allt möjligt otroligt svårt, newton's tre lagar, Forces, Pulleys, Trigonometry och sånt, presentationer
Kemi - Moles, atoms, Avogadro's number, ganska lätt
Biologi - Evolutionen, intressant, nästan alla älskar biologi
Historia - de flesta hatar historia, vi har typ mini presentationer varje gång, massoooor av info, först Finlands historia och sen världshistoria
Ekonomi - typ alla älskar det här, säkert det mest omtyckta ämnet, utbud och efterfrågan och allt möjligt sånt, jag älskar det
HL Matematik - hade det här först, man får typ 3 timmar läxor varje dag, bara för såna som ÄLSKAR matta. Liksom, du kan prova på det ett tag, sure, men nästan alla byter till SL (HL Matematik är svårare än lång matta i svenska skolor)
SL Matematik - mycket lättare (SL matematik är som mellan lång och kort matematik i svenska skolor)
TOK - Theory Of Knowledge, man bara sitter och diskuterar varenda lektion, ibland ser vi på videon och pratar om det. Hur kan vi veta något? Vad är skillnaden mellan att veta och att tro? Man får inget vitsord i TOK, bara godkänt eller icke godkänt

CAS = Creativity, Action, Service, är inte riktigt säker helt vad det går ut på, ska ha det först senare.

Voi huhuh, det här var bara svaret på först frågan... Okej, nå jag fortsätter.

2. Om omställningen från en vanlig skola. Hmm... Kan bara säga att i början var det jobbigt. Inte riktigt som en kulturkrock XD men ganska annorlunda. För det första är det på ett annat språk, för det andra är människorna annorlunda för de är ju från olika ställen i världen och för det tredje så var lektionerna så tunga i början. Men det blir bättre. Största delen av alla som kommer till IB kommer från ett "IB" högstadium, många t.ex. från Espoo International School. Så dom känner varandra och är dessutom vana med helt otroligt mycket läxor och projekt och högre nivå på allting. Så enligt mig har det här året hittills varit det svåraste skolåret någonsin med massor av nytt men för dom har det varit väldigt chill jämfört med förut och mest repetition.

3. Några säger att universitet respekterar IB diplom mer än vanliga, eller i alla fall mycket, men sen finns det vissa andra som säger att det är helt lika. Men det skadar ju i alla fall inte. Om det inte är ett problem för dig att du bara har 6 ämnen alltså. Och sen förbereder det en för universitetet, för man skriver så många essäer och sånt, så det inte blir lika jobbigt för en sen senare. Sen får man ju massor av underbara vänner och annorlunda vänner från andra länder. Fast de flesta har på något sätt någon anknytning till Finland, släktingar eller har bott här största delen av sitt liv.

4. Vi har inga ämnen med de nationella eleverna. I början av skolåret far alla på ett en-nattsläger tillsammans, både nationella och IB, och det är meningen att man ska lära känna varandra. Sen har man också Konventen tillsammans. Men annars har vi inte så mycket med varandra att göra, förutom vissa som festar tillsammans och vissa som hade vänner där tidigare.

När jag började här kände jag bara en flicka sådär halvt från min förra skola. Jag kan säga att första dagen av skolan pratade jag inte med någon förutom henne. Det var så skrämmande och nytt. Det tog ett tag innan det började kännas naturligt för mig att prata engelska. Men sen kändes allt jättebra. Många trodde att jag kom från en engelskspråkig skola eftersom min engelska var så bra. Tycker själv inte att den är såå bra, men jag vet att den har blivit mycket bättre. Tittade typ igår på en video där jag pratar med mina kusiners kusiner som pratar engelska på sommarlovet, och min engelska lät så hemsk där XD. Jag har alltid älskat engelska i skolan och varit bra på det, hade aldrig ett enda fel på ett ordförhör i hela högstadiet fast jag inte övade. Men jag hade aldrig egentligen pratat engelska förrän nu. Jag vet att några andra har tyckt att det har varit ganska jobbigt, och jag kan ju inte säga att det inte är det. Liksom, man pratar och hör mera engelska än svenska, man måste börja tänka på engelska. De flesta säger också att vid julen det första året brukar det vara okej, och det tog nog mycket kortare tid för mig.
Om ämnenas svårhet vet jag inte riktigt vad jag ska säga, jag tycker det är ganska tungt, men jag har inte heller satsat så mycket på skolan som jag skulle ha kunnat. Det är ett av mina nyårslöften, satsa mera på skolan. Nu om några dagar måste jag börja jobba på mitt historiaföredrag som ska vara 45 minuter nu om några veckor.
Men först måste jag bli frisk, är nu sjuk för åttonde dagen och jag ska äntligen få vila!


Några av alla hundratals IB memes för er att titta på. De flesta är väl lite överdrivna. Eller vad vet jag, det här är ju bara Pre DP. Jag vet att det kommer bli mycket tyngre snart. Den som handlar om att stanna uppe till 4 på natten stämmer typ mest, har börjat skypea med typer från min klass massor (eller ja gjorde det mer för några månader sen, men ännu ibland). Det är alltid meningen att vi ska göra läxot typ, men sen slutar det med att vi pratar om allt möjligt, en gång till 4 på natten faktiskt, och en gång på veckoslutet till 6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar