SISTA SKOLDAGEN

lördag, december 20

Sista skoldagen på hela 2014 är nu över. Det känns helt otroligt konstigt. Jag kan inte ens förklara med ord vad allt jag känner just nu. Jag är halvvägs genom Pre DP. Den här hösten har gått så otroooligt snabbt, jag har inte ens hunnit komma in i höststämning, ännu mindre julstämning. Den här hösten har utan tvekan varit det har halv året av mitt liv som jag har lärt mig mest. Mitt liv har förändrats totalt för det bättre under den här hösten. 
En kort tid efter julen ska niorna välja vilket gymnasie de vill till, jag kommer ihåg hur det var för mig för ett år sedan. Jag var så osäker. Jag tänkte mycket mera på en annan skola, men efter den skolans infokväll var jag inte så säker mera. Mattliden IB's infokväll var inte heller så övertygande, men min elevhandledare var jätte stödjande och tyckte absolut att jag skulle dit. Så jag for dit och prövade på en dag, alla var så otroligt snälla att jag började fundera på den skolan på allvar. Men det skulle betyda att jag skulle börja studera på ett helt annat språk, engelska. Och det skulle vara ett helt annat skolsystem, bara 6 ämnen och massor av essäer.
Det var ett stort steg för mig, men jag satte Mattliden IB som första på listan. For till provet, det var skitsvårt, trodde jag failade det, trodde jag inte skulle komma in. Den 12:e juni, dagen efter min födelsedag, fick jag reda på att jag kom in. Jag var mest glad, men också nervös. Desto närmare skolstarten kom desto nervösare blev jag. Första dagen var skrämmande. Första veckorna var jobbiga. Språket var jobbigt. Arbetet var jobbigt. Människorna var nya. Men sen hände något. Jag lärde känna många människor, engelskan blev naturlig, arbetet och stressen blev lite lättare. Allt blev såå mycket bättre. 

Senaste veckorna har jag varit ganska trött på skolan dock, och jag har velat ha lov. Nu är skolan över för i år, och fast jag är lättad är jag ledsen, för några människor kommer jag inte se på två veckor. Jag har inte varit utan dessa människor så länge sen jag lärde känna dom.

I alla fall, idag vaknade jag hos en kompis. Vi åt morgonmål och tog bussen till skolan, som började 10. I skolan lyssnade vi bara på människor som sjöng. Och gav varandra presenter. Och kramade varandra. Efter skolan gjorde jag många olika saker men nu är jag hemma igen.
Det här är min present från Katie, jag älskar den så mycket! En mason jar med Hershey's mint kisses, reese's peanut butter cups (kan ni se ett mönster här? XD), en covergirl mascara, en Vera Wang parfym och ett Baby Lips Crystal läppbalsam.


2 kommentarer:

  1. Hej, skulle du kunna skriva mer om hur det är i IB och beskriva vad man gör osv? Och om det är en stor omställning från svensk skola? Jag funderar nämligen på om jag borde söka in till IB, eller om det blir för tufft. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra idé, jag kan säkert fixa ett inlägg om hur det är nu på jullovet! Jag var i exakt samma situation förra året, visste inte alls. Infokvällarna hjälpte mig inte heller, tyckte inte om någon av dem hahah. Men jag pratade med min elevhandledare och hon fixade så att jag fick fara dit en dag och pröva, och hon stödde mig jättemycket, så jag skulle prata med elevhandledaren om du har en sån :)

      Radera